Verkkosivujen markkinointi

Saadakseen näyttävyyttä omille verkkosivuilleen, on yleensä sitä joillan tapaa mainostettava. Jotkut turvautuvat tässä perinteisiin keinoihin, lehtimainontaan ja flyereihin. Kadulla seisovissa mainoksissa voi olla myös nettisivu mainittu tai potentiaalisen asiakkaan huomion voi napata vaikka linja-auton digitaalisessa valomainoksessa kiertävä Osoite. Joku luottaa tv-mainontaan.

Mainostapoja on monenlaisia, jokaisen budjetille sopivia ja millaista näyttävyyttä hakee. Jos haluaa päästä helpolla, on parasta ulkoistaa oman yrityksen mainonta ja valita firma, joka tekee tämän kaikki. Se suunnittelee nettisivun puolestasi, hoitaa sivun päivittämiset ja kehittää sitä eteenpäin. Voit myös antaa heidän hoidettavakseen kotisivujen markkinoinnin .

Alussa esiteltiin niitä perinteisempiä tapoja mainostaa. Entä millaista sitten on verkossa tapahtuva markkinointi ja tuottaako se parempia tuloksia sitten kuin ei-verkossa tapahtuva?

Jokainen, joka mainostaa yritystään verkossa, himoitsee kärkipaikkaa esimerkiksi googlen haussa. Kuvitellaan että myyt kumisaappaita. Asiakas kirjoittaa hauksi ’kumisaapas’ ja saa satoja hakutuloksia. On tutkittu että se onnekas,kenen yritys on luonnollisissa hakutuloksissa ensimmäinen,  saa jopa 42% kaikista klikkauksista. Se on melkoisen paljon kun ajattelee montako klikkausta jäljelle jääneille on.

Avuksi tulee hakukoneoptimointi, toimenpide jolla yritetään parantaa juuri tämän yrityksen sijoitusta hakutuloksissa. Kuulostaa melkoiselta taikuudelta mutta loppujen lopuksi kyse on vain siitä, että osataan etsiä ne oikeat sanat avainsanatutkimuksella.  Yksinkertaisesti listataan sanoja, ja tarkistetaan niiden esiintyminen omalla sivulla sekä käyttääkö kilpailija samoja sanoja. Mitä paremmin pystytään optimoimaan yrityksen näkyvyys, sen parempi sijoitus on hakukonetuloksissa.

Tai jos et malta odottaa hakukoneoptimoinnin tuloksia, on olemassa hakukonemarkkinointi. Asiakas kirjoittaa taas sanan ’kumisaapas’ ja luonnollisen haun yläpuolelle on mahdollistaa ostaa oma markkinapaikka.

Tai sosiaalinen media. Googlen jälkeen maailman toiseksi suosituin sivusto on Facebook ja sen etuihin kuuluu, että mainosten kohderyhmän pystyy helposti määrittämään mitä ja kenelle. Targetoinnin eli kohdentamisen pystyy tekemään yli parin kymmenen kriteerin perusteella, mm. sijainnin,sukupuolen ja parisuhdestatuksen perusteella. Oman sivun luominen facebookin on helppoa itsekin. Se jää sitten vain omalle vastuulle, kuinka laajalle tätä pystyy sitten itse levittämään tykkäysten ym perusteella. Tai, ulkoistaa jonkin palvelua tarjoavan firman tähän hommaan joka tekee puolestasi jopa yrityksen facebook-sivun, hoitaa markkinoinnin ja itse saat tarvittaessa myös käyttöösi mainosraportit, joista näet reaaliaikaisesti kuinka kannattavaa markkinointi on ollut.