Verkkokaupan perustaminen

Jos yrityksesi myy erinäköisiä tuotteita, mutta ette ole vielä perustaneet verkkokauppaa saatatte menettää suuren osan myynnistä. Verkkokaupan perustaminen saattaa olla pienille yrityksille hieman haastavampaa kuin suurille yrityksille, johtuen resursseista. Tämän artikkelin avulla koitamme silti antaa muutamia neuvoja, miten on järkevää aloittaa verkkokaupan perustaminen. Oletuksena että sinulla on jo liikeidea ja olet selvittänyt mahdolliset tavaroiden postittamisesta johtuvat kulut.

Jos sinulla ei ole varaa palkata ammattilaista tekemään sinulle verkkokauppa, älä huoli. Nykyään on olemassa paljon erilaisia toimittajia, jotka vievät sinulta verkkokaupan ohjelmoinnin ja ylläpidon ongelmat pois. Pystyt lisäksi itse vaikuttamaan haluamallasi tavalla ulkonäköön. Hinnat vaihtelevat noin 10e jopa 600 euroon kuukaudessa, riippuen laajalti tuotteiden määrästä ja millaista palvelua haluat. Verkkokauppa on hyvä lisä yrityksesi kotisivuille tai luoda yhteiset molemmille.

Hyvien tuotekuvausten ja kuvien laatu pitää olla erinomaisella tasolla. Verkkokaupassa asioivat ihmiset eivät pysty näkemään tai koskemaan tuotetta. Sinun ei tarvitse tilata valokuvaus ammattilaista ottamaan tuotteistasi kuvia, mutta perusteet tähänkin olisi hyvä tietää. Kameran tulisi olla tarpeeksi hyvä ja valoitus kunnossa. Tuoteselostuksen ei tulisi olla liian pitkä, mutta silti sisältörikas ja kiinnostava. Kannattaa myös kertoa kaikki tiedot tuotteesta ja esimerkiksi muutamia käyttökohteita.

Maksutapoja on nykyään useita ja aluksi onkin järkevää avata PayPal tili. PayPal on laajasti tunnettu ja luotettava keino hoitaa maksut aluksi. Suomalaiset ovat silti tottuneet käyttämään verkkopankki tai luottokortti palveluja maksaessaan, joten nämä tulisi saada käyttöön mahdollisimman nopeasti. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että kustannukset minimoitaisiin ennen kuin todetaan yrityksen tuovan rahaa.

Kuinka sitten saada asiakkaita lisää? Kun huomaat että yrityksesi alkaa tuottamaan voit hyödyntää sosiaalista mediaa tai sähköpostimainontaa. Lisäksi on järkevää panostaa hakukoneoptimointiin, jolloin uudet asiakkaat löytävät sivuillesi helposti. Google Analytics on esimerkiksi hyvä keino todeta yrityksesi toimintaa. Näät myös mitä kautta asiakkaita tulee sivuillesi ja pystyt sen avulla panostamaan oikeisiin kohtiin.

Kannattaa pitää mielessä myös ongelmatilanteet ja niihin nopea reagoiminen. Jokainen verkkokaupan pitäjä tulee saamaan tuotteiden palautuksia ja kommunikointi on kaiken avain. Kerrot asiakkaalle mahdollisimman nopeasti, mistä mahdollinen ongelma johtui ja milloin se korjataan.