Some-markkinointi on kustannustehokasta

Sosiaalisen median markkinointi on noussut viime vuosina isoon rooliin, ja on jo oikeastaan ajanut ohi perinteisestä printtimediasta. Some on merkittävä osa yritysten markkinointiviestintää. Sosiaalisen median markkinointikanavat tarjoavat monta sähköistä kanavaa kuluttajan tavoittamiseen reaaliaikaisesti. Kuluttajan tavoittamine markkinointiviestillä tapahtuu nopeasti, tehokkaasti ja ennen kaikkea kustannustehokkaasti.

Sosiaalisen median markkinoinnissa – kuten kaikessa markkinoinnissa – pohditaan tarkasti kuluttajakunnan ikä ja kulutustottumukset ja lähestytään haluttua ryhmää heidän aktiivisimmin käyttämässään kanavassa. Kun Facebook joskus oli kaikenikäisten kanava, kannattaa siellä suunnata viestinsä ensisijaisesti yli 30-vuotiaille ja yrittäjille. Facebookilla on myös mittavin koneisto mainonnan tekemiseen ja sen seurantaan. Twitter toimii hyvin erilaisille ikäryhmille, Instagram on edelleen nuorisolle suunnattujen brändien kannalta toimiva kanava.

Mihin teho sitten perustuu? Sosiaalisessa mediassa ihmiset etsivät tietoa ja jakavat positiiviset kokemuksensa omissa verkostoissaan. Sosiaalinen media on sähköinen viidakkorumpu. Lisäksi mainoksen saama näkyvyys on paljon laajempi kuin esimerkiksi lehtimainoksen. Tänä päivänä tilataan perinteisiä sanomalehtiä vähemmän kuin koskaan aiemmin ja on varmasti paljon koteja, joissa sanomalehteä ei nähdä aamupalapöydässä koskaan. Älypuhelin, tabletti tai tietokone sen sijaan löytyy lähes kaikista talouksista ja johonkin sosiaalisen median kanavaan ovat useimmat meistä jollakin tavoin eksyneet.

Mainokselle altistettavaa yleisöä on paljon. Mainoksen oikea kohdentaminen asiakkaan kiinnostuksen kohteiden mukaan ei sekään enää vaadi paljoa: oma käyttäytymisemme verkossa jättää jälkiä, joita ovelasti haistellaan ja niiden perusteella meille tarjotaan samantyyppisiä mainoksia muun muassa sosiaalisen median sovellusten sivupalkissa tai sponsoroituina mainoksina. Mainostajan tarvitsee itse vain määrittää keitä hän mainoksellaan tavoittelee. Ja mainostajan kannalta parasta koko asiassa on se, että sosiaalisen median mainos maksaa vain murto-osan perinteisen printtimainoksen hinnasta.