Kumppanuusmarkkinointi

Affiliate-markkinointi. Kuulostaa melkoisen epämääräiseltä touhulta mutta kun aletaan puhua suomeksi kumppanuusmarkkinoinnista niin aihe alkaa pikku hiljaa valottua muillekin kuin alan ammattilaisille.

Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä että on yritys , jonka nettisivulle kävijät päätyvät tämän kumppaneiden kautta tai tämä kumppani on muulla tavoin markkinoimalla panostanut yrityksen liiketoimintaan. Kumppanuusmarkkinointi on todella suosittua, ja esimerkiksi kansainvälinen nettiyritys Betsson käyttää sitä.

Puhuttaessa  nykyaikaisesta kumppanuusmarkkinoinnista, voidaan katsoa että sillä on neljä osapuolta. Pitää tietenkin olla merchant eli myyjä. Olkoon tämä vaikka yritys jolla on omat verkkosivut. Sitten tarvitaan tietysti customer, asiakas. Se voi olla jokin yritys tai edustaa jotakin yritystä tai aivan tavallinen netissä surffaava asiakas. Kolmas osapuoli on affiliate, kumppani. Kumppanina voidaan pitää joko yksityistä henkilöä joka ylläpitää jotakin nettisivustoa tai yritystä. Sekä tarvitaan kumppanuusverkko, affiliate network.

Käytän esimerkkinä hintavertailusivustoa, joka toimii tässä kumppanina. Asiakas vierailee kumppanin nettisivulla, klikkaa etsimänsä tuotteen linkkiä ja päätyy yrityksen eli myyjän sivuille. Mitä sitten kumppani hyötyy mainostaessaan myyjää? Rahaa. Myyjä voi korvata kumppanin palvelukset kolmella tavalla: jokainen kävijä maksetaan erikseen. Tai myyjä voi korvata asiakkaan tekemät toiminnot. Tai kolmantena vaihtoehtona hän maksaa osuuden sen mukaan mitä asiakas on verkkokaupassa käyttänyt. Myyjän ja kumppanin väliin mahdutetaan affiliate-verkko, joka mahdollistaa myyjän ja kumppaneiden löytävän toinen toisensa.

Facebook

Myös sosiaalisessa mediassa hyödynnetään kumppanuusmarkkinointia. Ei varmaan ole kauhean monelle tiedossa että esim Ilmaista netissä –sivun takana onkin yritys joka tekee tuhansia euroja Facebookin statuspäivityksillä. Facebookin käyttäjä klikkaa Ilmaista Netissä –sivun linkkiä ja ohjautuu niin sanotun affiliate-linkin kautta yrityksen sivulle. Affialiate-linkki ei kuitenkaan ole sama kuin yrityksen virallinen osoite sillä se sisältää jonkin kumppanuusverkon tunnuksen, esim. Tradedoublerin joka on Suomen suurin seurantapalvelin.

Miksi sitten yritysten kannattaa valita kumppanuusmarkkinointi? Jos haluaa lähes verrannollisesti riskittömän tavan verkkomainontaan niin affiliate-markkinointia kannattaa ainakin harkita. Ilman tuloksia, ei kustannuksia. Kumppanuusmarkkinointiin kuten muihinkin markkinointikeinoihin, on syytä panostaa ja tehdä työtä sen eteen. On hyvä seurata ja kehittää omaa kumppanuusmarkkinointiaan,jotta saa  parhaan mahdollisen hyödyn. Kumppanuusmarkkinointia pidetäänkin yhtenä nettikaupan mielenkiintoisimmista ja tehokkaimmista markkinoinnin muodoista.