FAQ-osion tärkeys nettisivuilla

faq

Mikä on oikeastaan internetin tarkoitus? Harva meistä edes miettii kyseistä aihetta, sillä netissä surffaamisesta on tullut jo osa arkeamme. Pelkistettynä voidaan todeta, että yksi internetin monesta tarkoituksesta on levittää käyttäjille mahdollisimman paljon tietoa. Tämä tieto voi joskus olla täysin turhaa ajanvietettä tai vaihtoehtoisesti kullan arvoista informaatiota jostakin asiasta tai ilmiöstä. Siten verkkosivujen suunnittelijoilla on hartioillaan varsin suuri vastuu pitää huoli siitä, että sivulla vierailevat ihmiset eivät huku turhanpäiväisen tiedon alle, vaan päinvastoin löytävät relevantin tiedon helposti ja vaivattomasti.

Parhain paikka uudella verkkosivulla tiedon metsästämiseen löytyy yleensä FAQ-osiosta. Suomeksi käännettynä tämä Frequently Asked Questions (FAQ) tarkoittaa usein esitettyjä kysymyksiä liittyen esimerkiksi sivuston aineistoon, palveluihin ja tuotteisiin. Käymällä huolellisesti läpi kaikki FAQ-kohdat, sivulla vierailija löytyy hyvin todennäköisesti omaan kysymykseen vastauksen. Täten käyttäjän ei tarvitse navigoida sivulla löytääkseen vastauksen omaan kysymykseen. Esimerkiksi verkkokauppojen kannalta hyvin suunniteltu FAQ-osuus voi kasvattaa myyntiä huomattavan paljon.

Kysymyksillä myyntivoittoja

Miten hyvä FAQ-sivusto kasvattaa myyntivoittoja? Kyse on ajankäytöstä. Nimittäin ilman FAQ:ta käyttäjien pitäisi käyttää mielettömästi aikaa soitellen tai lähettäen sähköposteja oikeille henkilöille, joilla saattaisi olla vastaus kaivattuun kysymykseen. Tämän lisäksi, jos käännämme tilanteen toisinpäin ja tarkastelemme yrityksen ajankäyttöä, on selvää, että yrityksen työntekijöiden ajankäyttö ja tehokkuus kärsivät, mikäli he vastaavat päivittäin samoihin kysymyksiin. Näin ollen rakentamalla hyvän FAQ-osuuden, työntekijät voivat keskittää kaiken osaamisensa ja huomionsa tuottavampaan toimintaan.

faq

Usein kysytyt kysymykset ovat myös markkinoinnin kannalta erinomainen mahdollisuus parantaa ihmisten käsitystä ja korjaa mahdollisia harhaluuloja myydystä tuotteesta, palvelusta, brändistä tai ideasta. Esimerkiksi, jos FAQ-osiossa olisi kysymys; ”Koituuko luottokortilla ostamisesta lisäkuluja? Yrityksen kannattaa vastata kysymykseen lyhyesti ja samalla perustella vastausta käyttämällä hyväksi oman yrityksen vahvuuksia. Yritys voisi vastata yllämainittuun kysymykseen näin: ”Emme veloita luottokorttiostoksia, sillä yrityksemme uskoo sulavaan kaupankäyntiin ja avoimeen hinnoitteluun alusta loppuun saakka.” Tällä tavalla kysyjä saa vastauksen omaan kysymykseensä välittömästi ja samalla lukemalla sisäistää myös yhden arvon yritykseltä.

Kysymysten hakukoneoptimointi

SEO eli tavallisen kansan kielellä hakukoneoptimointi voi myös auttaa FAQ-osuuden kanssa. Usein ihmiset kirjoittavat kysymyksensä suoraan Googlen hakukenttään odottaen, että he saavat vastauksen ilman turhia klikkauksia. Otetaan jälleen käytännön esimerkki. Nimittäin PokerStars-sivustolla ensikertalaisetkaan eivät taatusti jää vaille vastauksia mieltään painaviin kysymyksiin. Selkeät fontit, välit lauseiden välillä sekä silmiä säästävät kontrastit auttavat lukijaa löytämään kaipaamansa vastauksen nopeasti. Samaan hengenvetoon mainittakoon, että heidän FAQ-osionsa on rakennettu niin hyvin, että Googlesta tupsahtaa suoraan PokerStarsin FAQ-osioon kysymällä esimerkiksi ”Mikä on All-in Texas Hold Em pokerissa”?

Visuaalisesta annista puhuttaessa kysymys kuuluukin, miltä näyttää erinomainen FAQ-osuus? Kuten jo mainittu, hyvällä FAQ-sivulla ei ole turhia ikoneita, kirkkaita värejä tai ylimääräisiä hyperlinkkejä, jotka toimivat usein enemmän häiriötekijöinä kuin auttavana kätenä. Ihmisten alitajuntaa pommitetaan päivittäin tuhansilla ärsykkeillä eikä siten monella ole kärsivällisyyttä tarkastella esimerkiksi huonosti suunniteltua verkkosivustoa kovin pitkään. Oiva esimerkki visuaalisesti hyvästä FAQ-sivusta tulee mistäpä muualta kuin Applen kotisivulta. Monet yritykset kamppailevat niinkin yksinkertaisen ongelman kanssa kuin FAQ-sivun värien käytöstä. Jos yrityksen tunnusvärit ovat esimerkiksi punainen ja musta, ja he käyttävät näitä värejä omilla kotisivuillaan, nämä kaksi väriyhdistelmää eivät kuitenkaan ole kovin mieluinen valinta lukemista varten. Applen yksinkertaiset puhtaat värit toimivat niin heidän tuotteissaan, brändissään kuin myös kotisivun FAQ-osiossa.

Teoria ja käytäntö

Mutta miten käytännössä FAQ-sivu rakennetaan? Yksiselitteisesti sanottuna FAQ koodataan HTML-editorilla siinä missä muutkin sivut. Luonnollisesti HTML-koodin kirjoittaminen ei ole mitenkään yksinkertainen asia, mutta toisaalta tänä päivänä uusien asioiden oppiminen onnistuu helpommin kuin koskaan. Tästä kiitos erityisesti YouTube-kanavalle. Tästä linkistä pääset katsomaan 15-minuutin opetusvideon, jolla pääset hyvään alkuun HTML-koodin kanssa.

Kuten voi huomata, niinkin yksinkertainen elementti kuin FAQ-osio voi tehdä merkittävän pesäeron hyvän ja huonon yrityksen välillä erityisesti nykymaailmassa, jossa kaikki tapahtuu verkossa silmänräpäyksessä. Käytännöllisen sekä toimivan verkkosivun rakentaminen on haastava tehtävä, saati sitten hyvän FAQ-rakenteen suunnittelu. Valitettavan usein yritykset aliarvioivat FAQ-osion vaikutuksen yrityksen kokonaiskuvaan ja keskittävät huomionsa esimerkiksi brändiin ja markkinointiin.

Kuten kuuluisa elokuvahahmo Gordon Gekko osuvasti sanoi 80-luvun Wall Street elokuvassa; ”Tieto on raaka-aineista arvokkain.” Yritysten ei todellakaan tulisi aliarvioida tiedon käyttämistä omassa operatiivisessa toiminnassa.